HV - Hår-och makeupstylist

St Martins gymnasium Hår och makeup

Hantverksprogrammet med inriktning stylist vänder sig till dig som är kreativ, serviceinriktad och med stort intresse för makeup och hårstyling.

Utbildningen
På inriktningen Hår- och makeupstylist ges du möjlighet att utveckla din kreativitet. Du kommer  få fördjupade kunskaper inom hårstyling och makeup, stil, färg och form, försäljning och service. Vi arbetar även mycket med hur vår miljö påverkas av dagens skönhets- och modeindustri. Ni erbjuds invalskurser inom naglar och lashlift.

I årskurs ett får du lära dig grunderna i hårstyling, makeup, stil, färg och form. Vi lägger stort fokus på service och bemötande som du har med dig på arbetsplatsförlagd lärande (APL) genom att bland annat sminka på varandra.
I årskurs två arbetar du med mer avancerade tekniker inom hår och makeup.
I årskurs tre får du möjligheten att fördjupa dig i alla moment som ingår i de olika uppdrag en hår och makeupstylist kan tänkas arbeta med efter yrkesexamen
Du som elev här arbetar både teoretiskt och praktiskt på dina klasskamrater, på dockhuvuden och på modeller.
Om man är redo kan det finns events och uppdrag inom yrket där man kan få möjlighet att delta.

Arbetsplatsförlagd lärande (APL)
Vi har ett gott samarbete med branschen och under hela utbildningstiden har du APL under minst 15 veckor. Där kommer du kunna skapa framtida kontakter i branschen. Många får erbjudande om jobb under studietiden och som kan leda till en anställning efter utbildningen.

Se filmer från inriktningen hår- och makeupstylist

Susanne Berinder
Yrkeslärare
E-post: susanne.berinderbeckman@sundbyberg.se